11/01/2021

Op maandagavond 11 januari stond de nieuwjaarsbijeenkomst gepland van onze club. Traditiegetrouw komen de clubleden dan met partners bijeen om terug te blikken op het afgelopen jaar en het glas te heffen op het nieuwe jaar. Door de geldende lockdown was een fysieke bijeenkomst dit keer helaas niet mopgelijk. Maar via Teams konden we elkaar toch, zij het online, ontmoeten. Vrijwel iedereen logde in en het werd al met al een geanimeerde bijeenkomst.

Een terugblik op 2020 leert dat veel geplande activiteiten door de corona-beperkingen helaas geen doorgang konden vinden. Dat gold voor de jaarlijkse fietstocht voor Present en het eveneens jaarlijkse golftoernooi samen met drie andere Lionsclubs, waarvan de opbrengst naar Metakids zou gaan. Deze activiteiten schuiven vooralsnog door naar 2021. Ook de jaarlijkse uitwisseling met onze zusterclub in Mönchengladbach zat er afgelopen jaar helaas niet in. En sociaal was het voor de clubleden ook een mager jaar. Vrijwel alle bijeenkomsten waren noodgedwongen online, en de traditionele zomer-BBQ en het Kerstdiner vervielen ook. Alle hoop is nu gevestigd op 2021, maar we moeten realistisch zijn. Het voorjaar zal naar verwachting nog veel beperkingen kennen.

Toch heeft de club niet stilgezeten. Via clublid Hans Goudriaan, woonachtig in Thailand, hebben we aldaar een grootscheepse actie mogelijk gemaakt om de allerarmsten van voedselpakketten te voorzien. Het aantal besmettingen in Thailand bleef door een strenge lockdown en gesloten grenzen gelukkig beperkt, maar de economische schade door het volledig inzakken van de toeristenindustrie was en is immens. Uiteindelijk zijn in het najaar meer dan 2000 pakketten en andere hulpmaterialen verspreid en uitgereikt.
In onze eigen regio konden we de geplande wijnproeverij niet organiseren, maar gelukkig bleken veel van onze 'vaste gasten' bereid om ook zonder proeven een flinke hoeveelheid wijn te bestellen. Daardoor konden we in december nog een mooie checque overhandigen aan Ride4Kids, in 2020 het goede doel.

Terugblikkend was er ook blijdschap over de installatie van maar liefst drie nieuwe clubleden, te weten Paul Casteleijn, Brahim El Manouzi en Wim Kleine. Ondanks de beperkte ontmoetingsmogelijkheden voelen zij zich al helemaal thuis bij Lionsclub IJsselmonde.

We sloten de virtuele nieuwjaarsbijeenkomst hoopvol af, in de overtuiging dat we in de loop van het voorjaar geleidelijk ons ondersteunende werk weer kunnen gaan oppakken.